Dieta

Dlaczego prawidłowe nawodnienie organizmu jest ważne

Na pewno każdy z nas słyszał, że ciało człowieka składa się w dużej części z wody i ciężko jest się z tym nie zgodzić. Nawodnienie organizmu to kluczowe zagadnienie. Odwodnienie może zagrażać naszemu zdrowiu i życiu.

Dlaczego musimy pić wodę

U noworodka woda stanowi nawet 80% masy ciała, a u osoby dorosłej pomimo, że jest to mniejsza wartości to i tak wynosi 70%-60%. Wszyscy chyba wiemy, że jak jest czegoś dużo to łatwo się to traci. Nie? Wystarczy zapytać studenta 3 dni po pierwszej wypłacie. Ale do rzeczy! Woda z naszego organizmu głównie ucieka poprzez:

  • Oddech
  • Pot
  • Mocz
  • Kał

Musimy pamiętać o tym, że wartości wykorzystanej wody będą zależne od wielu czynników środowiskowych, ale także od funkcjonowania naszej gospodarki wodnej. Zalecana ilość wody mieści się między 30 do 45ml/kg masy ciała. Pomimo ustaleń ogólnych mówiących o spożywaniu 2L wody uważam, że jest to bardzo mało dokładne. Dlaczego prawidłowe nawodnienie organizmu jest ważne?

Prawidłowe nawodnienie organizu człowieka
Ile wody musimy pić dziennie aby utrzymać prawidłowy poziom nawodnienia organizmu?

Nawodnienie w praktyce

Nawodnienie organizmu jest kluczowe dla naszego organizmu. Zobaczmy dwa przykłady jak wygląda picie wody u kobiety i mężczyzny.
  • Pani Magda ( 55kg, trening 2x w tygodniu, pora roku zima)

Kobiety pocą się mniej, jest zima więc w ciągu dnia raczej organizm nie ma konieczności chłodzenia i wykonuje mało intensywny trening dlatego przyjmiemy 30ml/kg masy ciała = 1650ml

  • Pan Krzysztof (85kg, trening 5x w tygodniu, lato)

Większa waga niż u Pani Magdy, ciepło na dworze wymusza chłodzenie organizmu, tak jak wspomniałem wcześniej mężczyźni pocą się bardziej.  Przyjmijmy zatem 45ml/kg masy ciała = 3825ml 

Różnica wynosi aż 2175ml co przekracza wspomniane zalecenia. Odwodnienie już w najmniejszym stopniu powoduja mało przyjemne skutki :

  • 2% – osłabienie wydolności
  • 4% – zdolność mięśni do intensywnej pracy spada o 20-30%
  • 7% – halucynacje 
  • 10% – udar cieplny, który już jest potencjalnie stanem śmiertelnym 

Za dużo wody w diecie to problem

Nie możemy również przesadzić w drugą stronę…(rzadko się zdarza). Zbyt duża ilość wypitej wody może prowadzić do zmniejszenia stężenia sodu we krwi (hiponatremia) co również w swoich konsekwencjach może być opłakane i objawiać się np. Zawrotami głowy, nudnościami, zaburzeniami świadomości itp. 

Dość smęcenia! Pamiętaj po prostu aby starać się nie doprowadzać do uczucia pragnienia. Często kiedy rano mamy stan znużenia lub odczuwamy głód wiele osób jest po prostu odwodnionych. Dlatego zamiast od razu łapać za kawę czy przekąski warto wypić najpierw szklankę wody. Przeczytaj też Zdrowe nawyki żywieniowe – czas na zmiany!

AK

Wyślij i podziel się artykułem ze znajomymi. Dzięki!

Tags:

Przeczytaj na blogu

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Kwasy tłuszczowe Omega-3
Dieta COVID-19 – jak prawidłowo odżywiać się podczas pandemii koronawirusa

Dołącz do grupy

Promocje w sklepie

Brak wyników.

Nie przegap porad i ciekawostek

Please wait...

Dziękuję za zapisanie do newslettera. Potwierdź subsktypcję w otrzymanej wiadomości e-mail i ściągnij prezent od nas. 

trener personalny z Gdańska Cezary Dobrzelecki t
trainmenow trening online trener personalny w Gdańsku

Markowa odzież sportowa TMN

ubrania sportowe markowe
odzież sportowa bluza do treningu