Prawidłowe nawodnienie organizu człowieka

4 lat i 70 dni temu

Dlaczego prawidłowe nawodnienie organizmu jest ważne

Na pewno każdy z nas słyszał, że ciało człowieka składa się w dużej części z wody i ciężko jest się z tym nie zgodzić. Nawodnienie organizmu to kluczowe zagadnienie. Odwodnienie może zagrażać naszemu zdrowiu i życiu.

Dlaczego musimy pić wodę

U noworodka woda stanowi nawet 80% masy ciała, a u osoby dorosłej pomimo, że jest to mniejsza wartości to i tak wynosi 70%-60%. Wszyscy chyba wiemy, że jak jest czegoś dużo to łatwo się to traci. Nie? Wystarczy zapytać studenta 3 dni po pierwszej wypłacie. Ale do rzeczy! Woda z naszego organizmu głównie ucieka poprzez:

Musimy pamiętać o tym, że wartości wykorzystanej wody będą zależne od wielu czynników środowiskowych, ale także od funkcjonowania naszej gospodarki wodnej. Zalecana ilość wody mieści się między 30 do 45ml/kg masy ciała. Pomimo ustaleń ogólnych mówiących o spożywaniu 2L wody uważam, że jest to bardzo mało dokładne. Dlaczego prawidłowe nawodnienie organizmu jest ważne?

Prawidłowe nawodnienie organizu człowieka

Ile wody musimy pić dziennie aby utrzymać prawidłowy poziom nawodnienia organizmu?

Nawodnienie w praktyce

Nawodnienie organizmu jest kluczowe dla naszego organizmu. Zobaczmy dwa przykłady jak wygląda picie wody u kobiety i mężczyzny.

Kobiety pocą się mniej, jest zima więc w ciągu dnia raczej organizm nie ma konieczności chłodzenia i wykonuje mało intensywny trening dlatego przyjmiemy 30ml/kg masy ciała = 1650ml

Większa waga niż u Pani Magdy, ciepło na dworze wymusza chłodzenie organizmu, tak jak wspomniałem wcześniej mężczyźni pocą się bardziej.  Przyjmijmy zatem 45ml/kg masy ciała = 3825ml 

Różnica wynosi aż 2175ml co przekracza wspomniane zalecenia. Odwodnienie już w najmniejszym stopniu powoduja mało przyjemne skutki :

Za dużo wody w diecie to problem

Nie możemy również przesadzić w drugą stronę…(rzadko się zdarza). Zbyt duża ilość wypitej wody może prowadzić do zmniejszenia stężenia sodu we krwi (hiponatremia) co również w swoich konsekwencjach może być opłakane i objawiać się np. Zawrotami głowy, nudnościami, zaburzeniami świadomości itp. 

Dość smęcenia! Pamiętaj po prostu aby starać się nie doprowadzać do uczucia pragnienia. Często kiedy rano mamy stan znużenia lub odczuwamy głód wiele osób jest po prostu odwodnionych. Dlatego zamiast od razu łapać za kawę czy przekąski warto wypić najpierw szklankę wody. Przeczytaj też Zdrowe nawyki żywieniowe – czas na zmiany!

AK