jaka oliwa najlepsza do jedzenia

2 lat i 358 dni temu

Złe i dobre tłuszcze w diecie

Pojęcie tłuszcze pokarmowe obejmuje wszystkie lipidy w tkankach roślin i zwierząt, które są spożywane jako żywność. Mamy XXI wiek oraz nieograniczony dostęp do wiedzy, a jednak nadal pokutuje przekonanie, że spożywanie tłuszczy przyczynia się produkcji tkanki tłuszczowej, co nie jest do końca prawdą. Widać to zwłaszcza po dostępności na sklepowych półkach produktów typu light.

Dlaczego warto jeść tłuszcze

Tłuszcze są niezwykle ważnym makroelementem, odpowiadają za:

Czy dalej sądzicie, że tłuszcze mają tylko negatywny wpływ na nasz organizm?

Dobre działanie tłuszczów

Jeżeli już wiecie do czego się przyczyniają tłuszcze w diecie to teraz ustalimy, które z nich są mają opisane wyżej dobroczynne działanie. Zapotrzebowanie na tłuszcze w diecie dla osoby dorosłej wynosi między 20 a 35% całkowitej puli kalorii dostarczonej w ciągu dnia do organizmu.

zalecane dzienne spożycie tłuszczów w diecie dorosłych

Źródło: Książka Normy żywienia dla populacji Polski, red nauk. M. Jarosz, Instytut żywności i żywienia, Warszawa 2017

Jakie rodzaje tłuszczów powinny znaleźć się w naszej diecie, a które tłuszcze należy wyeliminować z diety?

zawartość kwasu ALA w jedzeniu

Źródło: Normy żywienia dla populacji Polski, red nauk. M. Jarosz, Instytut żywności i żywienia, Warszawa 2017

tłuszcz DHA w rybach

Źródło: Normy żywieniowwe dla populacji Polski, red nauk. M. Jarosz, Instytut żywności i żywienia, Warszawa 2017

Tłuszcze, których nie potrzebujecie w diecie

Dowiedzieliście się już, które tłuszcze są niezbędna dla zdrowego funkcjonowania naszego organizmu Teraz przeczytajcie jakie tłuszcze powinniście wyeliminować z  diety i jakie produkty żywieniowe od dziś powinniście wyrzucić z jadłospisu.

Tłuszcze trans

to najbardziej szkodliwa forma kwasów tłuszczowych powstałych w wyniku procesu utwardzania olejów roślinnych. Występują przede wszystkim w margarynach do smarowania chleba i olejach wykorzystywanych do smażenia, zwłaszcza tych wielokrotnego użytku (np. frytury). Producent żywności ma obowiązek podać informację, że produkt zawiera “częściowo utwardzone” lub “częściowo uwodornione” tłuszcze. Dlatego warto czytać etykiety.

Dlaczego tłuszcze trans są niebezpieczne?

Tłuszcze trans mają bardzo zły wpłyn na nasz organizm. Oto kilka najważniejszych negatywnych skutków ich spożywania:

tłuszcze trans fast food jedzenie śmieciowe

Unikaj jedzenie tego

W jakich produktach znajduję się tłuszcze trans? Tego jedzenia się wystrzegaj:

Olej palmowy

Badania pokazują, że dieta wzbogacona olejem palmowym może wywoływać upośledzenie tolerancji glukozy. Warto wiedzieć, że Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer, IARC) zaliczyła 2 związki(estry 3-MCPD i 2-MCPD) do grupy „przypuszczalnie rakotwórczy dla człowieka”. Jego potencjalny wpływ na zwiększanie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, czy też nowotworów nie jest jednoznaczny i wymaga dalszych badań.

Gdzie występuje olej palmowy? W prawie wszystkich produktach o długim terminie do spożycia. Szacuje się, że około 50% produktów na półkach sklepowych ma go w składzie. Będę powtarzać bez końca, świadomość żywieniowa jest najważniejsza. Czytajcie etykiety produktów i eliminujcie niezdrowe jedzenie z diety

Uważaj na olej palmowy w tych produktach

Olej palmowy znajdziesz w takich produktach jak:

Jeśli chcesz wyeliminować ten szkodliwy tłuszcz z diety szukaj na etykietach: olej palowy, tłuszcz palmowy, tłuszcz palmowy częściowo utwardzony, tłuszcz roślinny, tłuszcz roślinny częściowo utwardzony, łuszcz roślinny utwardzany. To jak, które jedzenie wyrzucasz od dziś ze swojej diety? Złe i dobre tłuszcze w diecie – wybór należy do Ciebie.

Po co nam wiedza o makroskładnikach?

Cykl wpisów o makroskładnikach w diecie powstał na postawie pracy „Normy żywienia dla populacji Polski” pod redakcją naukową M. Jarosza. Całość jest ogólnodostępna na stronie internetowej Instytutu Żywności i Żywienia. Dobre tłuszcze w diecie to podstawa zdrowej diety. Interesuje Was ten temat? Koniecznie przeczytajcie też artykuły: